De kracht van voorbeeldgedrag

Posted on jan 23, 2017 in Anderen leiden, Jezelf leiden

VoorbeeldgedragDe kracht van voorbeeldgedrag

In iedere training en tijdens elk gesprek komt voorbeeldgedrag aan de orde. Soms wordt het letterlijk gezegd en vaak hoor je het tussen de regels door. Er zijn verwachtingen en daarover zijn afspraken gemaakt. Dit is wat we gaan doen. Waarna vervolgens blijkt dat het vooral geldt voor de teams en veel minder of zelfs niet voor de managers. Dat is natuurlijk heel zwart wit gesteld en toch denk ik dat iedereen het herkent. Om goede of minder goede redenen.

Dit zijn drie fictieve verhaaltjes over voorbeeldgedrag die illustreren wat ik zoal hoor.

We gaan allemaal twee trainingen per jaar volgen van de interne academie. Om er na een maand of vier achter te komen dat juist de leiding dat niet doet. Geen (priori)tijd, geen zin, of wat dan ook. Het voorbeeld is dat het niet belangrijk is.

We ruimen allemaal onze afwas zelf op en zetten het in de afwasmachine. Om in de vergaderruimten en op het aanrecht kopjes te vinden, na een directievergadering of van bezoek van de directeur. Het voorbeeld is dat zelf je kopjes opruimen niet geldt voor directieleden.

Je krijgt een opdracht die nogal wat tijd en aandacht vraagt om goed uit te voeren. Je manager begrijpt dat en kan tegelijkertijd niets voor je betekenen. Het moet naast al het andere dat je al te doen hebt. Het voorbeeld is dat het belangrijk is te kunnen zeggen dat er aan gewerkt wordt. Kwaliteit van het werk en werkdruk bij de uitvoerende is ondergeschikt.

Zo kan het ook

Zomaar drie voorbeelden die heel krachtig zijn en over het algemeen niet expliciet. Dat wil zeggen dat iedereen voelt wat de gevolgen zijn, ook als er niet letterlijk zo over gesproken of nagedacht wordt. Het directe en zichtbare gevolg is frustratie of berusting. De kracht van de voorbeelden wordt pas echt duidelijk als je ze omdraait. Wat zou er gebeuren als de manager zich als eerste inschreef voor trainingen? Hoe zou het zijn als de directeur er een punt van maakt om zelf de kopjes op te ruimen? Hoe zou je je voelen als je manager samen met jou door je takenlijst zou gaan om prioriteiten te stellen, zodat de nieuwe opdracht de aandacht krijgt die het nodig heeft?

Voorbeeld krijgen en geven

Wees je bewust van het voorbeeld dat je krijgt. Is het helpend of juist niet? Dat geeft je de mogelijkheid om erover in gesprek te gaan. Wees je ook bewust van het voorbeeld dat je zelf geeft. Doe je wat je zegt en zeg je wat je doet? Vraag eens aan je teamleden wat ze zien en ervaren. Of wat je doet, klopt met wat je zegt. En andersom. In gesprek gaan met je leidinggevende of met je teamleden over voorbeeldgedrag is spannend. Denk aan de omgedraaide voorbeelden hierboven en wat het kan opleveren als het werkt. Dat helpt bij het vinden van de moed.

Ben jij je bewust van je gedrag? En vraag je je wel eens af of het strookt met de afspraken die er gemaakt zijn? Laat je zien wat je van anderen ook zou willen zien? Veel dingen doen we zonder er bij na te denken. Bewustwording van de kracht van jouw voorbeeldgedrag zal je helpen met meer impact leiding te geven.

Bel me gerust op 06 51 40 40 37.

Of stuur me een bericht. Je krijgt altijd antwoord.

Leave a Reply