Heb ik eigenlijk een obsessie?

Posted on jul 30, 2014 in Jezelf leiden

thema-pardon0611_4

De vraag kwam bij me op door een blog van Kitty Kilian; What’s at stake? Hoe brandend is jouw blog?

En ja, ik heb een obsessie. De reden dat deze website bestaat en ik dit blog schrijf is dat ik een hele echte obsessie heb. Besef ik nu.
Ik vind namelijk dat het veel en veel te weinig over mensen gaat. In organisaties. Of dat nou de overheid is, de zorg, het MKB. Of een corporate, zoals die waar ik zelf drie dagen per week voor werk.

Het gaat om het resultaat. Of eigenlijk om méér resultaat. Meer producten, meer vestigingen, meer winst. Nooit meer blije medewerkers of, gek zeg, meer blije klanten.

Dat staat natuurlijk wel in de visie, of de missie, of de value proposition. Die staat veilig weggestopt op intranet, want in alle andere gesprekken en communicatie is geen sprake van taal die verraadt dat mensen van belang zijn. Het moet vooral SMART zijn en graag volgende week het gewenste resultaat opleveren. Mensen blijken niet meetbaar en nooit af. Dus dat is lastig en maar beter genegeerd.

Misschien is mijn obsessie dus eerder een reactie op de obsessie van deze tijd. De obsessie met altijd meer en altijd meetbaar. Een niet langer voor me te houden reactie, omdat ik oprecht geloof dat meer aandacht voor mensen prachtige resultaten zal opleveren. Misschien geen winstverviervoudiging, maar een gezond bedrijf dat goed kan en wil zijn voor haar medewerkers en klanten.

Er zijn genoeg voorbeelden van organisaties die een punt maken van blije medewerkers en blije klanten. De heren (ja, dat zijn verdacht vaak heren) die je vertellen dat het “bij ons zo niet werkt” mag je wat mij betreft negeren. Begin gewoon lekker bij jezelf. Waar word jij nou blij van? En hoe kun je dat aanwenden om ook anderen blij te maken? Zit je dan goed? Of ben je beter af ergens anders?

Zo begon het bij mij ook. Verwondering over wat er gebeurt en vooral dat wat er niet gebeurt. Over het feit dat ik, in mijn hele enige eentje, een verschil blijk te kunnen maken. Hoe klein ook. Iedere dag één iemand raken, blij maken, is echt de beste beloning die er is.

Ik schreef voor Lerende Leiders een tijdje terug al een heel klein blogje over het maken van verschil, één gesprek per keer. Wil je weten of ik met jou zulke gesprekken zou kunnen voeren? Bel of mail me en we gaan het onderzoeken. 

 

1 Comment

  1. Kitty Kilian
    30 juli 2014

    Een reactie-obsessie, mooi! 😉

Leave a Reply