Het begint met de eerste vraag

Posted on mrt 19, 2015 in Anderen leiden, Continu Verbeteren

2013-11-25 11.51.19-2Deel 1
De ingehuurde consultant begint de bijeenkomst met uit te leggen wat zijn taak is. In het kort komt dat neer op uitleggen wat er allemaal niet goed gaat, teveel tijd en teveel geld kost. Gelukkig heeft hij ook al een plan om het op te lossen. Hij gaat de boel Lean inrichten en dan komt alles goed.

Stel je zit in die vergaderruimte en je bent al een tijdje werkzaam op die afdeling die nu Lean ingericht gaat worden. Je hoort tijdens die bijeenkomst van een ingehuurde consultant wat er niet goed gaat. Kennelijk zijn er mensen binnen de organisatie die hem dat hebben uitgelegd.

Dat uitleggen, daar was jij niet bij. En aan de gezichten te zien, je directe collega’s evenmin. Jullie waren waarschijnlijk gewoon aan het werk. Of nee, er een rommeltje van aan het maken. Want dat is toch wel een beetje het gevoel waar iedereen de vergaderruimte mee verlaat. We doen het niet echt goed.

Natuurlijk weet je dat er wel eens wat mis gaat. Niet zo vreemd, want ook de afdeling waar jij werkt, bestaat uit mensen. Mensen met heel menselijke trekjes. Niet altijd goed genoeg communiceren, wel eens wat vergeten en soms wat slordig. Maar tot gisteren was je ervan overtuigt dat jullie samen iedere dag weer je best doen om het verschil te maken voor de klant.

Ga er maar aan staan.

Deel 2
De ingehuurde consultant heeft de persoon die hem belde, verzocht om een gesprek met de betreffende afdeling.

Daar zit je weer in de vergaderruimte. De consultant zit er ontspannen bij en stelt vragen. Veel vragen. Waar worden jullie klanten blij van? Wat zijn momenten waarop je iets viert als afdeling? Wat is er dan gebeurd? Komt dat vaak voor? Wat is nodig om het vaker voor te laten komen? Wie heeft welke glansrol op dat soort dagen?

Gekke vragen eigenlijk. Niets over niet gehaalde targets, afwijkende levertijden of producten van onvoldoende kwaliteit. Het is wel heel goed voor de sfeer. Het gesprek is geanimeerd en toch luistert iedereen naar elkaar. Er wordt gelachen en er worden complimenten gegeven. En er komen steeds meer verhalen boven over succesvolle dagen.

Het verlaten van de vergaderruimte is geanimeerd en zelfs wat lawaaiig. De gesprekken gaan over de opgehaalde herinneringen en dat we dat eens vaker moeten doen. En dan gaat het niet over de herinneringen zelf, maar over de succesvolle acties. Die best herhaald kunnen worden. Of zelfs nog iets verbeterd kunnen worden. Misschien eens met die andere afdeling bespreken hoe dat vorm gegeven kan worden. Ideeën en energie genoeg.

Je bent begonnen.

Disclaimer: 
Deel 1 is niet gebaseerd op een bestaande situatie. Enige overeenkomst met bestaande personen en vergaderingen is toeval. Hoop ik.
Deel 2 is ook niet gebaseerd op een bestaande situatie. Enige overeenkomst met bestaande personen en vergaderingen is toeval. Jammer eigenlijk.

Leave a Reply